“שיקרו, במצח נחושה”: מה באמת קרה בטיסת ‘אל על’? • כל הסיפור

טיסת אל על מניו יורק לישראל יצאה ביום חמישי בערב באיחור, בשל מזג האוויר • בכלי התקשורת דווח: החרדים התפרעו בטיסה, כשהתברר שלא ינחתו לפני שבת • אבל על הטיסה היה גם יהודה שליזנגר מ'ישראל היום' - שמספר מה קרה • ויש גם פוסט של דיילת

יוני גרין
ט' כסלו התשע"ט / 17.11.2018 21:47

מה באמת קרה בטיסת ‘אל על’ שהמריאה ביום חמישי בערב מניו יורק לישראל באיחור, בשל מזג האוויר הסוער בשדה התעופה ע”ש ‘קנדי’?

בכלי התקשורת דווח, כי הנוסעים החרדים התפרעו בטיסה, זאת לאחר שלטענתם צוות הטיסה הבטיח להם כי יספיקו להגיע לישראל בזמן ולא לחלל את השבת.

בדיווחים נאמר, כי לאחר כשש שעות טיסה, וכשהיה ברור כי המטוס לא ינחת לפני שבת בישראל, החלו החרדים להתפרע במטוס, לצעוק על הדיילים, לקלל אותם, ואף להרים יד. “תוך שינה עמוקה אני שומע צעקות ‘שקרנים, רמאים’, וידיים מונפות ומרביצות לדיילות שפורצות בבכי. הוחלט לנחות באתונה ולשחרר את שומרי השבת לקידוש”, סיפר בפייסבוק אחד הנוסעים.

אלא שעל הטיסה היה גם העיתונאי יהודה שליזנגר מ’ישראל היום’, שסיפר כי הסיבה האמיתית לאיחור בטיסה היא שהדיילות יצאו מאוחר – וצריך לחכות להן.

“כמה רוע, הסתה, שיסוי ובעיקר פייק ניוז”, פתח שליזינגר את הפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו. “פתחתי במוצ”ש את אתרי החדשות וראיתי כותרת מטורפת על חרדים ‘רעים’ ש’דחפו דיילת ואיימו לפרוץ לתא הטייס’.

הלם. בחיי, הלם. אלפי לייקים, מאות שיתופים, טונות של רעל על פייק ניוז מוחלט.

לצערם של אנשי אל על (וכלי תקשורת) היה עיתונאי על הטיסה, וכשיש דרמה, עיתונאי פותח מצלמה. וכך יצא שראיתי ותיעדתי כמעט הכל. ראיתי חרדים שמשקרים להם ומערבבים אותם והם שותקים; ראיתי חרדים שכולאים (ממש ככה) אותם במטוס והם פותחים בשירה; ראיתי ותיעדתי דיילים שהחליטו להעניש את הנוסעים ולא לתת שירות; ראיתי חרדים שמוכנים לישון בנתב”ג כדי שהחילונים לא יחללו שבת.

ראיתי חרדים שנוסעת ברוטאלית (שכתבה את הפוסט) צועקת עליהם ומקללת אותם והם שותקים; ראיתי ותיעדתי דייל אלים שלוקח לי את המצלמה (ביקשתי את שמו ואחרי ששמע שאני עיתונאי (ואם אני לא?!) מיהר להתנצל, אז לפנים משורת הדין לא אעלה את הוידאו שלו ללא טשטוש); ראיתי חרדים שמודיעים להם שלא יראו את הילדים שלהם השבת (או את המזוודות שלהם) והם דאגו להצטופף בחדרים ביחד באתונה כדי לעבור את השבת עם מה שיש.

ראיתי את הביזיון של אל על, את הפייק ניוז, את כמויות הרעל ולא יכולתי לשתוק. כמה פופולרי להיכנס בחרדים, כמה רחוק הסיפור האמיתי”.

יהודה שליזנגר, הוסיף:

“לעובדות בקצרה: הטיסה הייתה אמורה לצאת ביום חמישי בשש וחצי. איחור של שעה וחצי לא הטריד מדי. שלג, קורה. אלא שעל המטוס נודעה הסיבה האמיתית: הדיילות יצאו מאוחר וצריך לחכות להן (כל הנוסעים ידעו שיש שלג וצריך להגיע מוקדם והדיילות לא?! אם אני הייתי מאחר היו מחכים לי?!)

ואז, הושיבו אותנו במטוס וכל פעם סיפרו שקרים ‘הדיילות כבר פה’, ‘כבר יוצאים’, ‘אנחנו ראשונים בתור’, ‘נוסעים בנתיב המהיר’ , ‘הפשרה ונוסעים’. שלוש שעות במטוס, המון שקרים.

נוסעים שביקשו לרדת סורבו, והקברניט הבטיח חד משמעית – “מגיעים שעה-חצי שעה לפני שבת”.

שעתיים לפני הנחיתה מודיע הקברניט על תכנון חדש. את הדתיים מורידים באתונה, החילונים ימשיכו. ההתקוממות הייתה משני הצדדים, חרדים וחילונים. שיקרו לנו. במצח נחושה ובלי להתבלבל.

הריקודים בטיסה צילום: יהודה שלזינגר, ישראל היום

מחברת אל על נמסר בתגובה: “מזג אוויר קיצוני בניו יורק גרם לביטולים ועיכובים גדולים של המראות בקרב מאות טיסות של חברות תעופה, לרבות טיסות אל על שיצאו בחמישי בערב ארצה. על אף ביטולי הטיסות הרבים הצלחנו להוציא את טיסה 002 מניו יורק למען נוסעינו, תוך נחיתת ביניים באתונה. אל על דאגה לטיסת המשך לישראל באותו היום עבור הנוסעים”.

“כמו כן, נוסעים אשר העדיפו להישאר באתונה בשבת טופלו על ידי נציגי החברה ואל על דואגת להשיבם ארצה בצאת השבת. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו, אולם כאמור העדפנו להוציא הטיסה מניו יורק באותו היום לטובת לקוחותינו. יודגש כי החברה לא תסבול אלימות כלפי הצוות ותפעל בהתאם לחוק כנגד כל נוסע שתוגש כנגדו תלונה בנחישות וללא פשרות, כפי שעשינו עד היום”.

במשך נמסר מ’אל על’ כי החברה החליטה להגיש תלונה במשטרה בגין ההתפרעויות בטיסתה מניו יורק. “אנו רואים בחומרה את ההתנהגות החמורה של חלק מהנוסעים בטיסת אל על מניו יורק כלפי צוות החברה. אנחנו מקווים כי משטרת ישראל תפעל לחקר העניין ולמיצוי הדין”.

אחת הדיילות בטיסה פרסמה פוסט:

002 נחתנו.

עולה למונית חנוקה מתחושות מעורבות וקשות של הטיסה הכי קשה שהייתה לי ואני מאמינה שגם לצוות המדהים שלי באל על.

אתחיל בלשתף בעובדות היבשות: אתמול יצאנו בשעה 15:30 בשתי הסעות נפרדות, אחת מהמלון הצפוני והשנייה מהמלון הדרומי. סביב השעה 13:00 התחיל שלג ראשון בעיר.

עקב השלגים שנערמו, ואי הכנה מראש מצד העיר – לא שמו מלח על הכבישים – נוצר מצב של פקקי ענק, כבישים שנחסמו ותאונות שרק גרמו לדרך להתארך עוד ועוד. לקח לנו בין 5.5 ל-6! שעות להגיע (לאלו שבאו מהצפוני). הדרומי הגיעו לפנינו והתחילו להכין את המטוס וגם בסוף לקבל נוסעים.

ככל שהזמן עבר הבנו שאנחנו גבוליים לצאת בזמן בכדי לנחות מספיק זמן לפני שבת.

כשהגענו למטוס שחיכה רק לנו ובאמת עשה הכל בכדי שנסגור את הדלת ונצא בזמן, כדי שכולם יעשו את שבת בארץ הקודש, זכינו לתגובות משפילות ומחיאות כפיים, כאילו בחרנו להיות כמעט שש שעות בפקק בו אנחנו רעבות וצריכות להתפנות ללא אפשרות.

בזריזות התאפסנו על חירום, סגרנו דלתות והתכוונו לצאת. רק שכשיצאנו מהגייט החלו עיכובים בשל מזג האוויר, ולזה התווסף הצורך בדי אייסינג מהכנפיים.

ברגעים אלו חלק קטן מהנוסעים החרדים החלו להילחץ שלא יגיעו לשבת בזמן ודרשו לרדת מהמטוס והתקהלו תוך התלהמות כלפי הצוות ודרישה לרדת מן המטוס, אך בשלב מאוחר מידי. (הטייסים לפי החישובים צפו הגעה בזמן).

ואז יצאנו לדרך.

במהלך הדרך התברר שעקב גורמים שלא תלויים בנו כמו מזג אוויר, אנו ננחת בזמן שלא יאפשר לנוסעים להגיע למקום בו יוכלו לעשות את שבת. הקוקפיט הודיעו בפי איי על כך שנאלץ לעצור באתונה והנוסעים הדתיים ירדו ושאל-על תדאג להם למלון, אוכל כשר ושבת כהלכתה.

ויתר הנוסעים יעלו על מטוסי ישראייר לארץ שיטוסו בזמן שבת.

ברגע זה החלה התלהמות גדולה מצד הרבה מנוסעינו, חילוניים ודתיים כאחד והחל עליהום מטורף על הצוות – שכלל: גידופי פה, הרמות קול, אי כיבוד של מרחב אישי, איומים, השפלות ואף – הרמת יד על הצוות (נוסע שתפס בחוזקה ביד של דיילת).

מולם היו נוסעים מדהימים שהגנו עלינו בדבריהם ואף בכך שחצצו בינינו לבין הנוסעים שדרשו תשובות. יש לציין שברגעים אלו הנוסעים לגמרי שכחו שכרגע יש מטוס של 400 איש באוויר שיש לדאוג לבטיחותו ולשירותו. כולם דרשו תשובות וטחנו אותנו עד דק!

בעיקר את הפרסריות המדהימות שהתנהגו במנהיגות ואצילות – שבמשך כל הזמן ניסו לשמור על הסדר הטוב ולספק תשובות והבנה למצב המורכב.

לכל זה התווספו גם מקרים מורכבים, כמו אישה חרדית שהארון קבורה של בעלה מוטס איתנו, ואם יגיע לארץ בשבת – חברת קדישא לא תוכל לאסוף את הארון; נוסעים הנוטלים תרופות חשובות להם הם זקוקים; פספוס של טיסות המשך; ועוד שלל ארועים של אנשים פרטיים שכל אחד מהם רצה תשובה והסבר.

בכל הזמן הזה הצוות בחר להמשיך עד כמה שניתן בשירות, לנסות לענות לנוסעים ואף להוציא אוכל, למרות שכל המעברים היו הומים והנוסעים לא היו ישובים.

כל זה הצוות עשה בניסיון לחייך כל הזמן ולתת את השירות הכי טוב, כשדמעות חונקות אותנו מבפנים עקב ההתלהמויות הרבות כלפינו.

הנוסעים לא היו מרוצים מהפתרון – לא החרדים שכבר העדיפו לנחות בארץ ולא באתונה ולא החילוניים להם חיכו ילדים בבית, או שפשוט היו עייפים מכל המסע חזרה לארץ.

נחתנו באתונה והמשכנו פרי לארץ. חזרנו מפורקים. אך מאוחדים.

בנוסף לכל זה חשוב לי מאד להראות את הצד היפה של נוסעינו ולספר על נוסעים שניסו לעזור לנו לחלק אוכל, על כאלו שעזרו לאחסן מגשים בכדי שנוכל לנחות בזמן ושאנשים יוכלו לאכול. ואף על כאלו שליבם יצא אלינו הצוות, וכשהגענו לאתונה פרצו בבכי מהקושי של החוויה שראו אותנו נאלצים לעבור.

היה אפילו נוסע חרדי שהודה לנו על כך שבזכות המקרה יבקר באתונה פעם ראשונה.

מה שחשוב לי להבהיר כאן הוא שברור לי שהחברה לא ידעה שכך יתגלגלו הדברים, ואילו היו יודעים לא היו מוציאים את הטיסה. בדיעבד התברר לכולנו שעדיף היה שנישאר.. אבל שוב חשוב לי שידעו מה קרה שם בכדי שמצב דומה לזה לא יחזור בשום פנים ואופן, לא אצלנו ולא באף חברה אחרת.

אנו נותני שירות שבאים לעשות נאמנה את עבודתנו ואין שום סיבה בעולם שנאלץ להתמודד עם מצבים שכאלו ויחס כזה”.