‘בני תורה’: הרב שטרן תלמיד חכם – יש סיכוי שנתמוך בו בירושלים

'בני תורה' שוקלים בחיוב לתמוך במועמד הדת"לי: "מדובר בתלמיד חכם בעל ערכים סגוליים" • הגר"ש אוירבעך נפגש עם המועמד, וביקש מהגר"נ איזנשטיין: לבדוק אפשרות התמיכה בו • הגר"נ איזנשטיין: "הרב צעיר ועוד נכונו לו שנים ארוכות ברבנות"
יוני גרין
כ"ט סיון התשע"ד / 27.06.2014 09:38

ישעיהו ויין, סגן עורך עיתון ‘הפלס’, אמר אתמול בראיון שהעניק לאהרון ויזנר ברשת ב’ של קול ישראל, כי סיעת ‘בני תורה’ בעיריית ירושלים, אותה מייצג בגוף שיבחר את רבני העיר יהושע פולק, שוקלת בחיוב תמיכה ב’דיל’ שיוביל לבחירת מועמד הציונות הדתית – הגאון רבי אריה שטרן – לתפקיד רבה האשכנזי של ירושלים.

ויין, שנשאל בראיון האם נשקלת תמיכת ‘בני תורה’ ברב אריה שטרן, סייג את הדברים מעט, אבל השיב: ” זה נכון שהוא לא גדל בבית המדרש שלנו, אבל אם הוא יכול לשמור על ההלכה הצרופה שעל כל הדברים שנמצאים באחריות רבנות ירושלים – אדרבה ואדרבה.  אם אין מועמד אחר והרב אריה שטרן, יהודי בעל שיעור קומה, יכול ומסוגל לשמור על הערכים שאנו מאמינים בהם – אדרבה”.

הרב אריה שטרן, בו תומך ראש העיר ניר ברקת, ביקר לאחרונה אצל הסמכות הרוחנית של סיעת ‘בני תורה’, הגר”ש אוירבעך, ולאחר הפגישה ביקש הגר”ש מהגאון רבי נחום איזנשטיין, ממקורביו של הגרי”ש אלישיב זצ”ל וראש מנהל הגיור העולמי, לבחון את אפשרות התמיכה במועמד הציונות הדתית.

לפני כשבוע התקיים ב’בית הרב קוק’ בירושלים מעמד סיום מסכת יבמות של מכון הלכה ברורה וביאור הלכה של הגראי”ה קוק זצ”ל. מי שעומד בראש המכון הוא הגאון רבי אריה שטרן.

את האירוע כיבדו הרבנים הגאונים רבי זלמן נחמיה גולדברג (הגרז”ן) ורבי נחום אייזנשטיין.

בדבריו באירוע ניתן היה ללמוד על תמיכתו של הגר”נ אייזנשטיין  במארח, כאשר דיבר על שלום בין תלמידי חכמים, ובעיקר להימנע מהמחלוקת שגורמים העסקנים. הוא הוסיף וחיזק את ידו של הגר”א שטרן ואמר: “הרב צעיר ועוד נכונו לו שנים ארוכות ברבנות” – כאשר לכל הנוכחים באולם היה ברור כי הוא רומז על רבנות ירושלים.

גורמים המקורבים לביתו של הגר”ש אוירבעך אמרו לחרדים10, כי אמנם יעדיפו לתמוך במועמד חרדי, אך לדבריהם האפשרות שמועמד חרדי יזכה בבחירות היא קלושה, לאור הנתונים בגוף הבוחר. “ההכרעה תתקבל סמוך לבחירות”, אמרו.

להלן השיחה המלאה בין ישעיהו ויין למראיין ויזנר:

• באופן מפתיע, דווקא אתם בסיעת בני תורה וגם הרב שמואל אוירבעך באופן אישי תומכים במועמד הציוני דתי הרב אריה שטרן בבחירות לרבנות הראשית בירושלים. זה די מפתיע כי דווקא מכם לא היינו חושבים, מגמת ההקצנה היא בדיוק הפוכה, אני לא חושב שהרב אריה שטרן מזוהה עם הגישה האנטי ציונית.

ויין: “אני אענה לך בצורה הכי ברורה והכי ישרה ואשתדל להיות הכי נקודתי שאפשר: אנחנו לא תומכים ברב אריה שטרן ולא בשום מועמד ולו מהסיבה הפשוטה שלא ידוע לנו על שום מועמד.

זה נכון שאנחנו מנותקים לחלוטין, הציבור החרדי ובמיוחד סיעת בני תורה, ציבור בני התורה, מנותקים לחלוטין מהציבור הכללי, מהרבנות הראשית ורבנות ירושלים בתוכה, אין לנו שום שייכות לרבנות ירושלים ואין לנו שום שייכות לרבנות הראשית. מה שכן יש לנו זה אחריות ציבורית.

הרב אריה שטרן לפי מה ששמעתי, לפי מה שאני מקבל ויודע – מדובר כאן בתלמיד חכם בעל ערכים סגוליים. זה נכון שהוא לא גדל בבית המדרש שלנו, אם הוא יכול לשמור על ההלכה הצרופה שעל כל הדברים שנמצאים באחריות רבנות ירושלים – אדרבה ואדרבה.

אני מדגיש כעת אני לא מכיר שום מועמד אחר מלבד הרב אריה שטרן, אם אין מועמד אחר והרב אריה שטרן, יהודי בעל שיעור קומה, יכול ומסוגל לשמור על הערכים שאנו מאמינים בהם – אדרבה. אנחנו לא חלק מהמדינה הזו, אנחנו לא חלק מהרבנות הראשית”.

• שנינו מכירים את העולם הפוליטי ויודעים שמועמדים לתפקידים לא נופלים מהשמים, מישהו חושב שהוא רוצה לייצג שיטה מסוימת הוא מחפש מועמד שמתאים לו, יש מועמדים ברקע הרב לאו הרב שלזינגר. אנשים הופכים את המועמדים לריאלים או לא ריאלים. אבל שמעתי כאן שתי נקודות, – א. שאתם לא חלק מהרבנות הראשית. ב. שאתם חושבים שהרב אריה שטרן הוא מועמד ראוי, למרות שהוא לא קשור לבית המדרש שלכם.

ויין: “המבחן שראוי שכל ציבור ראוי ונאמן יפעל לפיו זה מי המועמד שיכול לדאוג הכי טוב לשמור על ההלכה הצרופה, הדרך הראויה והנכונה, כמו שפסקו גודלי הפוסקים. אם הרב אריה שטרן הוא המועמד והוא בעל הסיכויים הגדולים, מכוון שאני לא שומע על מועמד אחר והוא זה שיכול לגדל ולרומם קרנה של תורה. כמי שנמצא מחוץ לרבנות, אז אדרבה”.

• האם לפרשת הרב מצגר היה חלק בשינוי הגישה שלכם?

“תראה אתה שואל שאלה, אתה מנסה לגרוס בשיחה קצרצרה מסורת או היסטוריה של 65 שנה, בוודאי שהיה לזה גם חלק. מי שמכיר ויודע את ההיסטוריה יודע שגדולי ישראל התנגדו לרבנות הראשית, החזון אי”ש, הרב מבריסק וכן הלאה הרב שך. תמיד לא היינו חלק מהרבנות הראשית.
היה את הרב אלישיב שכיהן בבית הדין הרבני, אתה תאמר שזה שליחות של גדולי הדור, יכול להיות שהוא עבר שינוי מסוים ולא נכנס לדיון הזה.

• אבל אולי טעיתם בכך שנלחמתם במועמדותו של הרב אריאל בהתמודדות הקודמת, שידוע כגדול בתורה ותמכתם ברב מצגר וזה הוביל לאן שזה הוביל.

“מכיוון שאנחנו לא חלק מהרבנות הראשית, ומכוון שאין לנו באמת שייכות לעולם הזה, אז אנחנו מסתכלים, בוודאי גדולי ישראל כך מסתכלים, מי היהודי שיכול הכי טוב לעשות את זה ולגדל את קרנה של תורה. אנחנו בהוראתו של הרב אלישיב האמנו שהוא יכל הכי טוב לעשות את זה, ואנחנו מאמינים אכן שאם כך הורו גדולי ישראל אז הרב מצגר אכן עשה את זה בענייני שביעית, נישואי תערובת”.

•אז אתם לא מצטערים?

“לא, ממש לא”.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מחפשים 'ממשיך' לרב שמואל...
    27/06/2014 09:46
    משה
  1. מחפשים ‘ממשיך’ לרב שמואל…

  2. העיקר לדפוק
    27/06/2014 10:56
    מחלה זה מחלה
  3. ככה מתנהגים מתאבדים

    • חיים   27/06/2014 16:52

      ויין: “אני אענה לך בצורה הכי ברורה והכי ישרה ואשתדל להיות הכי נקודתי שאפשר: אנחנו לא תומכים ברב אריה שטרן ולא בשום מועמד ולו מהסיבה הפשוטה שלא ידוע לנו על שום מועמד.

  4. מדהים
    27/06/2014 17:52
    אורי
  5. לא יאומן

    בני תורה תומכים במזרוחניק. מענין להם אידישקייט כמו התחת…

  6. כנסו
    27/06/2014 18:29
    בנימין
  7. לא יאומן. איך בני תורה תומכים ברב מזרוחניק?????

    • שלמה   29/06/2014 04:01

      חבל שהם עושים את זה בצורה ישירה אין להם איזה אפשטיין בעל תואר רב שירוץ בתור מועמד חרדי?

  8. עלילה
    29/06/2014 16:56
    איציק
  9. סיעת בני תורה מכחישה בתוקף כל מיני פרסומים אודות תמיכה מועמד כזה או אחר לרבנות ירושלים. אין כל החלטה בנושא, אין ולא היתה כל הוראה והנחיה מאת ראש הישיבה שליט”א, והנושא אף לא עלה כלל לדיון על שולחנו. כל הפרסומים יסודם בשמועות שוא שאין להן כל בסיס במציאות. גם הפרסומים מסתמכים על דברים שכביכול אמר הרב ישעיהו ויין, מהווים סילוף גמור. הרב ויין אמר בצורה נחרצת בראיון בו נשאל על הנושא: “אני יענה בצורה הכי ברורה: אנחנו לא תומכים ברב אריה שטרן ולא תומכים באף מועמד”.

  10. יחד?
    06/07/2014 16:37
    אלמוני
  11. נהניתי מן התמונה של הרב אויערבך לצדו של שטרן.

    • זיכרמן   23/07/2014 12:39

      גיסו של מרן ר’ שמואל, הלא הוא הגרז”נ גולדברג, היה יריב מושבע של נחום אייזנשטיין כשהאחרון נלחם נגדו בפרשת הגיורים. לאחרונה השלימו בתיווך מרן ר’ שמואל. לנחום אייזנשטיין הובטח שיתמנה לרב פוסק במועה”ד החדשה כשהרב שטרן יתמנה לרב, והגרזנ”ג יהיה הסמכות התורנית העליונה. מי שרוצה לדעת פרטים על הקשר של אחד המוזכרים כאן עם הארגונים של היהודים המשיחיים, יעיין בחוברת על המסיונרית מנחלאות. יש שם סיפורים מסמרי שיער, על הקשר של לייבל טרופר ונחום אייזנשטיין עם הארגונים המסיונריים לגייר כדי להמשיך לפעול במסיון.