אנשים עם שם טוב • והשבוע: הזמר יוני שלמה מגולל ניסים ונפלאות

שם טוב מעטוף
|
כ"ח אב התשע"ו / 01.09.2016 20:31
הזמר יוני שלמה, שבתחילת דרכו בלט מאוד הדמיון בקולו לזה של הזמר אברהם פריד – תמיד אהב לשיר, אבל לא חשב שיהפוך לזמר מקצועי מתישהו • שם טוב מעטוף שמע מפיו איך התגלגלה הקריירה: מהלהקה שהקים עם חברים, איש העסקים שמימן תקליט, והמפגש עם המעבד משה לאופר • ומה קרה בחתונה שלא ישכח, ואיזה אירוע הוא המרגש בחייו

“תמיד אהבתי לשיר, אבל לא חשבתי שאהיה זמר מתישהו”, אומר יוני שלמה, המוכר כיום כזמר מהשורה הראשונה של זמרי החתונות.

יוני שלמה, נולד וגדל בצרפת. בהמשך למד בישיבות בישראל. כמו רבים אחרים, התחיל את קריירת השירה שלו בהדרגה.

בשלב מתקדם יותר, בתקופת הרווקות שלו ושל חבריו – הציעו לו כמה מהם, שהיו מוסיקאים – להקים יחד להקה, והוא ישמש בה בתפקיד הסולן.

“ההרכב שלנו נחשב דבר חדש בצרפת”, הוא מספר. “עד אז היו תזמורות בסגנון ישן יותר. ההרכב הצעיר שלנו, היה די מפתיע, והיה קצת קשה לקבל אותו. בתקופה שלאחר-מכן, קיבלתי הצעה מתזמורת נוספת, שאיתה עבדתי תקופה ארוכה יותר. מנהלה של התזמורת היה יוסף בר-עמי, והיה מאוד מקצועי לעבוד איתו”.

בתחילת דרכו, בלט מאוד הדמיון בקולו של יוני שלמה – לזמר אברהם פריד. מה שמעניין, זה שיום-ההולדת של שניהם הוא באותו יום – י”ב אדר.

 התקליט הראשון – “שאמיל”

הדבר שהכי מייחל לו זמר בתחילת דרכו – זה למצוא ‘איש-עסקים’ שימצא חן בעיניו, וירצה להשקיע בו.

יוני, הוא מאלה שזכו לכך, ולא פעם אחת.

“באחת החתונות בהן הופעתי”, משחזר יוני, “ניגש אלי אדם בשם יצחק כלפון, והתעניין בהפקת תקליט חב”די יחד איתי. יצחק, איש עסקים מצליח, מימן את התקליט הראשון שלי, ‘שאמיל’ – ניגוני חב”ד”.

בשנים שלאחר-מכן, יצר יוני קשר מיוחד עם המוסיקאי והמעבד משה לאופר.

“התקשרתי אליו יום אחד, אל משה לאופר”, מספר יוני, “והתעניינתי בהפקת תקליט משלי בעיבודו. מהשיחה איתו הבנתי כי לא אוכל בשלב זה לעמוד בהוצאות הגבוהות של הפקת תקליט. ‘בכל מקרה’, אמר לי משה, ‘אני מגיע לצרפת בעוד שבועיים, ונוכל להיפגש'”.

יוני פוגש את לאופר, ומוסר לו הקלטה שלו, כשהוא שר יחד עם ילד-הפלא עמית ליסטוונד. חלפו כמה חודשים, והוא מקבל הודעה מפתיעה מהמעבד: “שלום, יש לי משקיע בשבילך, תחזור אליי דחוף!”

“אני מתקשר אליו חזרה”, מספר יוני, “ומתברר, שאחד מחבריו, איש עסקים מצליח, בשם יהודה רוזנברג, החליט שהוא רוצה להקים פורמט מיוחד בענף המוסיקה החסידית. והדרישה שלו היתה בשלב ראשון, לאתר זמר חדש עם פוטנציאל טוב, שלא שמעו עליו עדיין – והוא מעוניין להשקיע בו, שיהיה ‘זמר-הבית’ שלו.

“לאופר, יחד עם כמה יועצים נוספים, עברו על מאות הקלטות בניסיון למצוא את הזמר המתאים. ואז הגיע השלב שהם האזינו להקלטה ששלחתי ללאופר בזמנו, וזה מצא חן בעיניהם, ונבחרתי להיות הזמר שעליו יתבסס הקמפיין הראשון.

“במסגרת הקמפיין, הופקו עבורי ארבעה סינגלים בלחנו ובעיבודו של משה לאופר”.

בשנים שלאחר-מכן, משה לאופר בעצמו השקיע ביוני שלמה, והפיק לו תקליט-מלא עם הלהיט ‘תנא דבי אליהו’. בימים אלו עובד יוני על תקליט נוסף, שנמצא כבר בשלב הקלטות השירה.

חתונה ניסית: הקול חזר

לכל זמר יש את ‘החתונה ההיא’ שלא ישכח לעולם.

ליוני יש גם כזאת.

שמחת החתונה הייתה באנטוורפן שבבלגיה. שבועיים לפני כן, החל יוני להרגיש שקולו הולך ונהיה צרוד. ביקור אצל רופא, תענית-דיבור וניסיונות נוספים – לא הועילו. ויום החתונה קרב ובא.

כמה שעות לפני החתונה, עוד ניסה יוני לבצע ‘בלאנס’ עם התזמורת, אך עדיין קולו לא נשמע לו.

“כשראיתי שאין לי פתרון”, מספר יוני, “החלטתי לכתוב על כך לרבי מליובאוויטש זצ”ל. כתבתי מכתב ושלחתי אותו ישירות לאוהל הקדוש. ביקשתי ברכה ‘אם לא למעני’, אז למען החתן והכלה ומאות האורחים.

“חזרתי אל התזמורת והבמה, לקחתי את המיקרופון, ופשוט הקול חזר אלי! שרתי ושימחתי במשך כל הערב!”

חכו, זה עדיין לא נגמר. “בבוקר קמתי, והכל חזר. אני שוב צרוד!”

 האירוע הכי מרגש: כינוס השלוחים

“לפני כמה שנים, התקשרו אלי מהמרכז-לענייני-חינוך של חב”ד, הגוף האחראי על מפעל השליחות של חב”ד, ובפיהם הצעה שאבוא לשיר ב’כינוס-השלוחים'”, משחזר יוני. “הם שאלו, האם אני מגיע לאזור ניו-יורק, בימי הכינוס. מכיוון שהם מבינים את גודל המעמד, אז גם כרטיס הם לא התכוונו לממן לי. מבחינתי זו זכות גדולה, והייתי מגיע גם ללא מימון.

יוני שלמה

“אמרתי להם שאחזיר להם תשובה בעוד מספר ימים. לאחר כמה ימים, אני מקבל שיחת טלפון מפתיעה. ‘יוני שלום, אתה זוכר שרכשת כרטיס הגרלה לטיסה אל הציון של הרבי? עלית בגורל!’. מיד התקשרתי לרב משה קוטלרסקי, ואמרתי לו: אני מגיע!

“וברוך ה’, זכיתי לשיר שם, וזה מבחינתי האירוע הכי מרגש שזכיתי להשתתף בו. כל אחד מתוך אלפי השלוחים הוא עולם ומלואו, וכך התייחסתי לזה בשירה שלי”.

לאחר כמה שנות מגורים בצרפת, עלה יוני שלמה לפני כשנה לישראל, והוא מתגורר כעת בשכונת נחלת-הר-חב”ד בקריית מלאכי.

לדבריו, הוא נהנה מאוד מהווי הקהילה, ומשיעורי-התורה והחסידות המתקיימים בה יום-יום.

וכן, אפשר בהחלט להזמין אותו לשמח אתכם בחתונה שלכם. או בכל שמחה אחרת.