הרב אשכנזי הדהים התושבים: “לא מספיק גירושין אתה רואה סביבך?”

הגאון רבי מאיר אשכנזי, רבו של כפר חב"ד, כינס אמש את תושבי הכפר לאסיפת חיזוק - והדהים כשהכריז על תקנון דיור, הציג שורת תקנות צניעות - ותקף את החברות בקבוצות הוואטס-אפ: "יכולה להרוס לך את חיי הנישואין"
אלי שוורץ
ח' תמוז התשע"ה / 25.06.2015 17:39

המלחמה בוואטספ ובצניעות גם בכפר חב”ד: רבו של היישוב כפר חב”ד, הגאון רבי מאיר אשכנזי, כינס אתמול (רביעי) את תושבי הכפר לאסיפה מיוחדת בבית הכנסת ‘בית מנחם’ שבמרכז  הכפר החסידי, במהלכה הציג שורת תקנות בנושאי דיור וצניעות- ויצא בתקיפות נגד השימוש באפליקציית הוואטס-אפ.

הרב אשכנזי, שהחל לכהן כרב הכפר לאחר פטירת אביו בכ”ד טבת השנה, זוכה לאהדה גדולה מאוד בקרב תושבי הכפר.

עתה הוא מנצל את הגיבוי הזה כדי למסד שורת תקנות.

תחילה פתח הרב בדברים על סוגיית הדיור הבוערת. “בכפר חייבים לחשוב על הכלל”, אמר הרב, והציע להקים ועדה בלתי תלויה שתבדוק את מחירי שכירות הדירות, תוך התחשבות בציבור.

הרב גם הדגיש את החשיבות של השכרת דירות לבני הכפר בלבד, והורה כי כל משכיר יבקש אישור מוועד הכבר בטרם יחתום על חוזה עם שוכרים חדשים. “הדבר לוקח זמן”, אמר הרב, “נושא הבניה יעמוד על סדר היום ויש צורך לפעול בעניין”.

לאחר נושא הדיור, עבר הרב לעורר על התחזקות בעניין הצניעות. הוא הציג את מכתביו של הרבי מליובאוויטש זצ”ל בנושא ואמר: “הכפר שייך לרבי וצריך להתנהג כמו שהרבי רוצה. מוכרחים להכריז כאן על גבולות”.

הרב אשכנזי זעק: “האם אתה רוצה לשמור על התא המשפחתי שלך או שאתה רוצה לקלקל אותו? מה אתה חושב שאלו סביבך הם מל”ו צדיקים, אין להם יצר הרע?”

הרב המשיך ואמר: “כשאתה נוסע לטייל יחד עם עוד כמה זוגות צעירים מהחברים שלך, אתה לא רואה ומבין שהדבר הזה יהרוס לך את חיי הנישואין? לא מספיק בעיות בשלום בית? אתה רואה את זה, לא חסרים מקרים של גירושין בגלל בעיות של ערך הצניעות. לא מספיק מקרים של גירושין אתה רואה סביבך?”

הרב התייחס גם לקבוצות הוואטס-אפ: “למה אתה מאפשר את זה לאנשים הכי קרובים אליך והכי יקרים לך? למה אתה מאפשר לאשה שלך להכניס את עצמה לניסיונות? אתה לא מבין שחברות בקבוצת וואטס-אפ של זוגות צעירים שהם לא מאותה משפחה יכולה להרוס לך את חיי הנישואין?

“ואני אשאל עוד: למה אתה מכניס את הבת שלך לניסיונות? אתה יודע שאחר כך לא תישן בלילה לאחר שהיא תתחיל לצאת בלילות, אתה ואשתך לא תירדמו בגלל הדאגה”.

מאיר אשכנזי

הרב המשיך במשא הנוקב ואמר: “אדם זקוק לגבולות ואוהב גבולות. מוכרחים להכניס כאן תקנות”.

בין התקנות עליהם הכריז הרב: “נשים לא יוצאות מהבית בלי פאה (-ולא עם מטפחת או כובע). נקודה. לא משנה לאן. וחצאית חייבת לכסות את הברך גם במצב של ישיבה. נקודה”.

הוא הזכיר לתושבים: “:הכפר הוא לא שלי ולא שלך, הכפר שייך לרבי. נשים לא הולכות בלי גרביים. נקודה. שלא יראו להן את הרגל”.

אחד המשתתפים באסיפה, שהפכה לשיחת היום בריכוזי חב”ד בארץ ובעולם, אמר: “הרב דיבר בשפה ברורה לכל אחד מהתושבים, בנועם מצד אחד ובתקיפות מצד שני”.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פאה עדיף על מטפחת??????
    25/06/2015 20:33
    פיני
  1. עולם הפוך

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   25/06/2015 22:54

      לכמה מאלה שהולכים עם מטפחת רואים את שער ראשם ולכמה מאלה שהולכים עם פאה?

      • חסיד   26/06/2015 03:14

        המציאות היא של 90% מלובשי מטפחת בשלב כלשהו יבצבץ שיער בצדעים או מאחור או אפילו מקדימה. מטפחת רגילה תמיד מחליקה.

        • מיכאל   02/07/2015 17:11

          ◄ הרבי מליובאוויטש זצ”ל: “לא להסתפק בכובע ומטפחת”!

          “בעצם הענין דלבישת פאה נכרית, ולא להסתפק בכובע ומטפחת, מבואר ההכרח בזה בכמה מקומות. והרי רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי’ מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול, וכהפסק דין בשו”ע או”ח סי’ ע”ה” (אגרות קודש להרה”ק מליובאוויטש זצ”ל, חלק י”ט, איגרת ז’תכ”ה).

          ◄ כל נשי חב”ד, ללא יוצא מן הכלל, צריכות ללבוש פאה!

          “מבלי להיכנס לסיבות שמנעו עד עתה את ההנהגה של דברים מסויימים בבתי אנ”ש, בלבושים ובחינוך הבנים, רצוני להדגיש לכן שוב, שמהיום ואילך על כולן, ללא יוצא מן הכלל, להתאחד עם נשות אנ”ש הלובשות פאה” (אגרות קודש חלק י’, איגרת ב’תתק”ע. מאידיש: “אגרות קודש מתורגמות” חלק ב’. הובא גם בליקוטי שיחות חלק כ”ג עמ’ שמ”ט. איגרת זו נשלחה לכמה ארגוני נשים).

          ◄ אשה צריכה לשכנע את חברותיה ללבוש פאה!

          “במענה למכתבה מד’ תצוה בנוגע לפאה, בו כותבת שאינה מבינה בדיוק מה הכוונה בזה, ענין הפאה הוא, שהשערות תהיינה מכוסות לגמרי, ובמילא אם מכסים רק חלק, אין זה כפי שהכוונה בזה היא. גם היתה צריכה להשתדל שגם אחרות יעשו כן, ולבאר להן שזוהי הדרך וסגולה לבריאות, פרנסה ונחת אמיתי מהילדים, והשי”ת יעזור לבשר בשורות בזה” (אגרות קודש חלק ח’, איגרת ב’תס”ג. מאידיש: “אגרות קודש מתורגמות” חלק ב’).

          ◄ גם אם מישהי תבטיח לכסות היטב עם מטפחת, יש להורות לה ללבוש פאה!

          “ובפרט שכאמור זהו נוגע לרבים, שאפילו אם פלונית אומרת שבהנוגע אליה אין נפקא מינה באיזה אופן תכסה ראשה, כיון שבכל אופן יהיה הכיסוי כדבעי, מובן שאינה יכולה להבטיח בהנוגע לאחרות” (אגרות קודש חלק ט”ו, איגרת ה’תקי”ג).

          ◄ הוראה לאשה להדר וללכת עם פאה, אף אם אמה הלכה עם מטפחת!

          “יש מקום לומר שמי שהוא יטעון על דבר הנהגת האמהות שלאו דוקא בפאה. אבל כבר מילתי אמורה, שהרי זה מברכות עקבתא דמשיחא, אשר בת קמה באמה להוסיף עליה בשמירת התורה והמצוה” (שם).

          ◄ יש לבחור את הפאה היפה ביותר

          “ובפרט בזמננו, שאפשר להשיג פאה נכרית בכל הצבעים, והיא נראית יפה עוד יותר מהשיער שלה עצמה, תתבונן האישה בעצמה (ואין צורך לשם כך בהתבוננות גדולה של שעה או מחצית השעה) מהי הסיבה האמיתית לכך שהיא אינה רוצה לחבוש פאה נכרית אלא מטפחת…” (תורת מנחם חלק י”ב עמ’ קפ”ח, שיחת ר”ח אלול תשי”ד. שיחה זו הובאה גם בספר “ליקוטי שיחות” חלק י”ג עמ’ קפ”ח ואילך).

          “את הדברים דלהלן שמעתי בטלפון מפי הגברת זלדה נעמעס [ז”ל, אשת חינוך ידועה מחסידי חב”ד] מברוקלין ניו יורק. “כשהגענו לארה”ב מאירופה בשנת תשי”ח לאחר נישואינו, נכנסנו אל הרבי ליחידות. אני לבשתי כובע וחצי פאה, ולא ראו לי אף שערה אחת משערותי. במהלך היחידות וכו’ אמר הרבי: “צריך ללבוש פאה”! אני עדיין לא קלטתי אז מה זה “רבי” ונסיתי להתווכח, ואמרתי: “כל השערות שלי מכוסות, והשערות שרואים זה חצי פאה”. והרבי ענה: אבל צריך ללבוש פאה! חצי פאה זה כמו חצי בריאות”. והמשיך: “עבור לבישת פאה מובטח בריאות, פרנסה ונחת מהילדים ומהנכדים… ומה עוד את רוצה”? עניתי לרבי: “זה מספיק”. ואז אמר הרבי: “תמצאי כאן מישהי שהיא מבינה בזה, והיא תלך איתך לקנות פאה יפה, שמי שתראה את זה תרצה גם היא ללבוש פאה”. ובפנותו לבעלי אמר הרבי: “לך לרב חדקוב, הוא ילווה לך כסף לפאה יפה עבור אשתך”. כמובן שאחרי ברכות כאלו, אין אני יוצאת מפתח ביתי עם מטפחת. אפילו כשאני יורדת להוציא את הזבל החוצה, גם אז אני לובשת את הפאה” (לקט שכחת הפאה, ס”ג).

  2. לא יזיק חיזוק בצניעות
    26/06/2015 06:46
    נוני
  3. בנות-
    עברנו את הגבולות באמת!!!!!
    צריך להתעורר!!!
    איך אנחנו רוצים אח”כ לראות את הילדים שלנו?!??????
    יישר כוח גדול לרב אשכנזי על היוזמה.

    על אף שהפאות של היום לא צנועות בכלל ומושכות יותר מכיסוי ראש.אין על זה שאלה.
    צריך לא רק לכסות שיער, אלא הרעיון הוא לא למשוך תשומת לב..
    והפאות לא עומדות בכלל!! בקריטריון הזה.

    אך לגבי שאר הדברים-
    אמת ויציב!!!!!